Typiske projekter
I teach to teach gennemfører vi mange forskellige typer projekter.
Fokus kan være på udvikling af brugeruddannelse f.eks. i forbindelse med en større system-implementering eller det kan være et projekt, hvor en gruppe undervisere skal kompetenceudvikles og kunne mestre Herskin-metoden.
KaskadeprojekterNår virksomheder skal implementere et nyt IT-system, og hundredevis eller tusindvis af brugere skal uddannes ofte indenfor kort tid, så er der behov for mange undervisere. Sådanne projekter kalder vi kaskadeprojekter og de tilrettelægges, så en mindre gruppe af undervisere (typisk 6-10) udvikler et brugerkursus af høj kvalitet, mens de resterende undervisere først kobles på, når materialet er udviklet. For at denne proces kan lykkes forudsætter det, at dokumentationen af de udviklede brugerkurser er af høj kvalitet og følger de standarder, som Herskin-metoden angiver og som er fælles for både udviklerne og de nye undervisere. I forbindelse med indslusning af nye undervisere er der mulighed for, forholdsvis nemt, at foretage |
Underviserudviklet brugerkursusI projekter, hvor en gruppe af undervisere både skal udvikle undervisningsmaterialet og selv stå for |
Kompetenceudvikling og eksemplariske lektionerDe to ovennævnte projekttyper forudsætter, at undervisergruppen har et fælles kursus, som de skal udvikle sammen. Men nogle virksomheder har en situation, hvor de gerne vil have kompetenceudviklet en gruppe af IT-undervisere, som f.eks. står for en bred portefølje af brugerkurser. Det kan være en stor virksomhed, hvor der anvendes mange forskellige systemer, eller en systemleverandør med flere produkter på hylden. Formålet med denne type af projekter er todelt: For det første skal alle underviserne sættes i stand til at udvikle og undervise i henhold til Herskin-konceptet. For det andet skal forløbet ende med, at hver underviser har udviklet en række eksemplariske lektioner, som kan fungere som inspiration for den fremtidige udvikling. |