IT-pædagogiske principper


Herskin-metodens mål er at skabe selvhjulpne brugere.
Det overordnede princip er Less-is-More.
                                                                                                                                                 
                                                                                                                                                                         

Less

More

 - Mindre huskestof

Brugeren hverken kan eller skal lære systemet udenad.

 

  • Meget mere vægt på at skabe forståelse

Når brugeren først forstår systemet, er resten let at lære. 
 
  • Meget færre detaljer i instruktørens gennemgang

Brugeren kan ikke se skoven for bare træer, når de bombarderes med systemdetaljer.
 
  • Meget mere vægt på at skabe overblik

Overblik både i gennemgangen og på det skriftlige  materiale medfører, at brugerne bliver mere selvhjulpne. 
  • Mindre kvantitet

Instruktøren skal skrue ned for mængden af information. Brugerne lærer ikke bedst ved at lytte.
 
  • Flere forklaringer med høj kvalitet

Brugerne kan gennemskue systemet og arbejde selvstændigt med systemet. 
  • Færre skærmbilleder

Instruktøren skal ikke bruge tid på at vise systemet, når brugerne selv meget bedre kan udforske systemet
 
  • Flere gode visuelle forklaringer

Simple visuelle forklaringer uden detaljer skaber både overblik og forståelse.
  • Mindre systemorientering

Forklaringerne skal ikke tage udgangspunkt i systemets logik.
  • Mere fokus på brugernes hverdag

Tag udgangspunktet i brugernes behov, så skabes der motivation og forståelse.
 
  • Mindre afhængighed af instruktørens evner

Traditionelt er undervisningens kvalitet afhængig af den enkelte undervisers pædagogiske kompetence og det kan være risikabelt i store implementeringsprojekter.
 
  • Mere kvalitet i kursusmaterialet

Hvis kursets kvalitet i langt højere grad er indlejret i det materiale, der er udviklet, kan alle instruktører levere varen. 
 
 

 
 
 


teach to teach, Frederiksberg Allè 6D, 3. th., DK-1820 Frederiksberg C., T: +45 2360 1153, E: mwh@teachtoteach.dk, CVR: 78716819