Værktøjskassens indhold
Værktøjskassen indeholder operationelle værktøjer for alle faser og aspekter af brugeruddannelsen |
|
![]() |
1. Hvordan opbygges brugerkurset?Brugerkursets arkitektur betyder meget for brugerens læreproces. Både de enkelte elementer og rækkefølgen af dem har stor betydning for læringen. Når man bruger Herskin-modellen består det typiske brugerkursus af følgende elementer: |
![]() |
2. Hvordan opbygges den enkelte lektion?Det er en væsentlig del af Herskin-modellen, at der arbejdes med skabeloner for de enkelte lektionstyper. Skabelonerne giver både lektionen en fast generisk struktur og en anvisning af, hvilke værktøjer, man skal anvende for at kommunikere sit budskab. Hvis vi f.eks. tager den mest brugte lektionstype, Hands-On lektionen, så består den i standardudgaven strukturelt af tre faser: Oplægget,Opgaven og Opsamlingen. Oplægget, hvor underviseren skal skabe forståelse og overblik, består af Problem-fasen, Princip-gennemgangen og Procedure-overblikket. I Problem-fasen er værktøjet et eksempel, mens der i de to følgende faser anvendes visualisering som værktøj. |
|
3. Hvordan opbygges den enkelte forklaring?Når instruktørens væsentligste rolle er at skabe overblik og forståelse, hviler brugerkursets fundament på kvaliteten af de enkelte forklaringer. Det vigtigste element i de fleste forklaringer er de visualiseringer, som skal forklare brugerne, hvilke principper det nye it-system betjener sig af. Herskin-metoden har nogle meget konkrete anvisninger på, hvordan man skaber visuelle forklaringer, der virker så effektivt, at alle brugerne får den fornødne forståelse. Anvisningerne bygger dels på psykologisk teori, dels på erfaringer fra de mange projekter, vi har deltaget i. En væsentlig del af instruktøruddannelsen er at lære, hvordan man visualiserer sine pointer. For mange undervisere er det en hel ny verden, der åbnes, men når først man har prøvet nogle gange, og set eksempler på, hvordan det kan gøres, giver det en kompetence, som kan genbruges i mange sammenhænge. |
![]() |
4. Hvordan udvikles kurset?Grundidéen i Herskin-konceptet er, at det er kvaliteten af det udviklede kursusmateriale og ikke den enkelte undervisers kompetence, som skal garantere undervisningens kvalitet. Samtidig er det vigtigt at ressourcerne i udviklingsfasen styres stramt, fordi organisationer, der står over for en stor implementering, i forvejen er presset på de interne ressourcer. Derfor er udviklingsmetoden en central del af konceptet. Metoden består af en række elementer, hvoraf kun skal nævnes nogle få: |
![]() |
5. Hvordan opbygges dokumentationenNår man udvikler et brugerkursus, udmønter det sig i to typer af dokumentation: |
![]() |
6. Hvordan rulles uddannelsen udDet typiske ved store implementeringsprojekter er, at der er rigtig mange brugere, som skal uddannes inden for ganske kort tid. Dette giver nogle logistiske udfordringer, fordi brugeruddannelsen samtidig skal ligge så tæt på implementeringen som muligt. Løsningen er Kaskademodellen, hvor kursusudviklingen kan varetages af en ganske lille gruppe af undervisere. Disse sørger sammen med konsulenten for, at den høje kvalitet indlejres i selve materialet. Til sidst kan man indfase et meget stort antal undervisere, som efter en kort introduktion til konceptet og materialet, er i stand til at undervise lige så godt som de undervisere, der har været involveret i hele processen. |
7. Hvilke uddannelsesstrategier skal vælges?Inden man igangsætter et uddannelsesprojekt skal nøje overveje, hvordan uddannelsesstrategien skal skrues sammen. Der er mange faktorer, som skal inddrages i ligningen, herunder medarbejdernes IT-kompetence, ressourcesituationen, hvor store ændringer af roller og opgaver medfører det nye system etc. En vigtig del af beslutningen er også, om der skal bruges interne eller eksterne undervisere. |