Kunderne siger....



 

Pia Rud Skov
Folketingets ansvarlige for it-kurser:

 

Center for It og Udvikling - Glostrup Kommune, Centerchef Henrik Nellager: 

Vi er 2 faste og en række interne ad hoc undervisere i Folketinget, hvor vi er ca. 1200 ansatte. Der er en stor medarbejderudskiftning, så uddannelsesbehovet er tilsvarende stort. Vi har de sidste ca. 20 år kørt efter Herskin-metoden, hvor vi på korte, intensive kurser uddanner en meget uhomogen målgruppe til at operere i vores egenudviklede programmer. Vi får løbende meget ros for den pædagogiske tilgang, hvor medarbejderne efterfølgende føler sig klædt på til selv at løse deres opgaver. Vi går aldrig på kompromis med metoden, fordi den virker rigtig godt. Så hos os er der ingen hurtige demoer, men i stedet korte oplæg med visuelle forklaringer på principper efterfulgt af opgaver og kortfattede navigationssedler.

 

Glostrup Kommune valgte for en del år siden at basere al sin interne it-undervisning på Herskin-metoden. Årsagen er ganske enkel: Kursisterne får et langt større udbytte af kurserne og står efterfølgende meget bedre rustet til at løse deres opgaver i de it-systemer, de undervises i. Vores erfaring er ganske enkelt, at det er en læringsmetode, der fungerer – modsat den traditionelle fremvisning af skærmbilleder fulgt af evindelige klik, som ingen forstår sammenhængen af. Herskin-metoden kræver en del planlægning af underviserne – men udbyttet er mangefold større, og medarbejderne bliver i stand til at arbejde mere effektivt med it-systemerne. Det er trods alt det, der betyder noget på kommunens bundlinje.

  


 

Alis Carøe Christiansen, Project Manager Training, Banedanmark:

 

Teamchef Susanne Elkjær, Fujitsu:

Jeg har samarbejdet med teach to teach, når jeg i projekter har haft brug for at udvikle en effektiv og pædagogisk velfungerende uddannelse i organisationer. Min erfaring er at teach to teach formår at tage udgangspunkt de behov, som de bliver præsenteret for. Med bistand fra teach to teach har jeg fået høj kvalitet i udviklingen af uddannelsesforløb og materialer samt kompetente, motiverede og selvkørende undervisere. Det betyder at den undervisning, som blev givet til slutbrugerne havde høj kvalitet. Men det stille også krav at arbejde efter de metoder som teach to teach bidrager med – vi skal være indstillet på at investere i planlægning og udvikling. For kvalitet kræver grundig forberedelse.

Jeg har samarbejdet med teach to teach i forbindelse med projekter i Københavns Kommune, Teknik og Miljøforvaltningen og nu i Banedanmark.
 

Fujitsu leverer økonomisystemet Prisme til danske kommuner og regioner. Prisme omfatter både økonomi, indkøb, projekt og debitor, og har rigtig mange muligheder for at kunne tilpasses den enkelte kommunes/regions behov. Det er derfor vigtigt, at brugerne får en forståelse for systemets opbygning og sammenhænge.  På baggrund af dette har vi valgt at certificere alle Prisme-konsulenterne i Herskin-metoden, så de underviser brugerne af Prisme i systemoverblik og sammenhænge. Det er af stor betydning for vore brugere at have denne forståelse for at få mest mulig ud af systemerne og blive mest mulig selvhjulpne brugere.


Den ansvarlige for træning vedrørende
aktiviteter relateret til offentliggørelse af kliniske studier hos Novo Nordisk A/S Susanne Cornett:
 

Maria Kirsten Schmidt Team Leader – Logistics hos  FLSmidth A/S:

Efter selv at være udsat for IT-træning på den gammeldags/traditionelle måde, startede jeg selv ud med at udføre denne type IT-træning - dog kun for bagefter at opdage, at der skulle bruges meget tid på at svare på spørgsmål og support om emner allerede behandlet under træningen efterfølgende. Hvor svært kunne det være? Det viste sig at der var en god grund til at den gammeldags/traditionelle IT-træning ikke fungerede optimalt nemlig den menneskelige hjerne. I dag udføres IT-træning med Herskin-metoden, og sikke en forskel! Indrømmet, det føles stadig meget underligt ikke at blive bombarderet med spørgsmål, men når der spørges ind om deltagerne nu også er med, så er de rent faktisk med… Dette bekræftes da også når deltagerne går i gang med opgaverne hvor de skal bruge navigationssedlerne, selvom starten er lidt tøvende. Jeg er meget begejstret for Herskin-metoden, da den kvalificerer fremtidige brugere af et IT-system til at være selvhjulpne, selvstændige samt at være mere uafhængig af træneren efterfølgende – dette gælder uanset hvor i verden deltagerne måtte komme fra. Som træner er der en ekstra bonus i at slippe for at opdatere en brugermanual på et par hundrede sider da deltagerne bruger navigationssedlerne, også efter at træningen er for længst afslutte.

 

Vi der har været på kursus i metoden kan se, hvor meget slutbrugerne vil få ud af at blive undervist på denne måde. Vi bruger metoden med tavle illustrationer og konceptforståelse i alle mulige sammenhænge. Og helt personligt er min præsentationsteknik blevet meget skarpere, selvom jeg har været på flere andre præsentationskurser tidligere. For mig har forståelsen af, hvordan vores hjerner lærer, husker og forstår, gjort den helt store forskel, da det gør mig meget mere fokuseret på de budskaber jeg sender og hvordan under en præsentation.

  


              
Jan Fredholm. System manager i DR Medieproduktion:  

Ansvarlig for it-kurser til borgerne i Stevns Kommune Projektleder Marianne  Sivertsen:

DR udskifter i 2013 det IT baserede system, der understøtter alle DR’s radiokanaler. Ud over at implementere teknologien skal projektet uddanne næsten 1000 medarbejdere. For at sikre et ensartet uddannelsesniveau for de producerende medarbejdere, har vi valgt Herskin-metoden. I øvrigt ligesom vi gjorde, da vi implementerede produktionsteknologien første gang.

Ved at benytte Herskin-metoden kan vi nemlig uddanne mange medarbejdere inden for en kort tidsramme, uden at være afhængig af særlig viden eller erfaring hos instruktørerne. Det er vigtigt for os, at de producerende medarbejdere bliver i stand til at producere på systemet straks efter undervisningen. Herskin-metoden sikrer  dette, da alle brugerne får et højt og ensartet udbytte af kurserne.

 

Vi har fået rigtig meget ros for materialet af vores kursister – ikke mindst navigationssedlerne. Dem er folk rigtig glade for og når de kommer hjem fra kursus, er de dem til STOR hjælp. Det har vi hørt fra rigtig mange.  Vores kursister er RIGTIG glade for undervisningsmetoden – de lærer noget og bliver mere trygge. Vi har lige haft en kursist, som sagde ’jeg har lige gået på et 5-ugers kursus hos Ældre sagen – men jeg har lært mere  her på 2 timer’.

Læs mere om Stevns Kommunes it-kurser for borgerne på www.internemt.nu.



   
Kirsten Kryger, Brugerservicekonsulent
hos HK, udtaler efter et kursus for it-undervisere:
 

Therese Nilsson Pensionsstyrelsen efter superbruger-kursus:

Det var tydeligt at deltagerne havde lyttet til dig, alle tegnede på tavlen og der blev talt meget om virkemidler, skæve streger samt højre og venstre hjernehalvdel. Faktisk tilkendegav deltagerne at det havde været et rigtig godt kursus, og at de havde fået en masse med i bagagen til undervisningssituationerne, og at de ikke længere var så nervøse for at undervise. 

 

Tak for to meget givende dage. Vi er meget tilfredse med kurset og føler at have fået en hel del stof til eftertanke, samt en masse gode inputs vi helt klart tager med ud i den daglige drift.

  

It-underviser hos Rigspolitiet:  

Orlogskaptajn Thomas Grønlund, Forsvarets Center for Digital Forvaltning og Uddannelse:

Tak for endnu et fremragende kursus. De tilbagemeldinger jeg har fået fra mine kollegaer på kurset, har alle været positive – nogle endda meget positive. De medarbejdere jeg skal samarbejde videre med, har alle taget metoden til sig, som den vi ønsker at anvende.
Jeg vil i alle tilfælde benytte metoden i alle de ting jeg skal formidle fremover.
 

 

I forsvaret inddrager vi Herskin’s principper om overblik og forståelse i både vores IKT-undervisning og i vores e-kurser ihukommende Kodak-reklamen: ”Et billede siger mere end 1000 ord”. Vi inddrager koncepten fordi de visuelle forklaringer giver den enkelte mening og vi forstår, hvorfor data i ESDH skal gemmes og kan hentes via de forskellige stier, og SAP-processernes åbenbarede sammenhænge guider os igennem registrering og rapportopbygninger.



 

Lars Erlend Bye, DNB Eiendom, Norge udtaler:

 

 

 

Vi har nå gjennomført kurs på nesten 600 meglere på 4 måneder og tilbakemeldingen har vært langt over det vi kunne forvente! Hele 54, 3 % av deltakerne sier at de er "svært fornøyd" med det pedagogiske opplegget. Når vi legger til "fornøyd" svarer 93,1% av deltakerne "fornøyd" eller "svært fornøyd". Når vi spør dem om hvilke tro de har på læringseffekten sier 91,9 prosent "fornøyd" eller "svært fornøyd". Det skal sies at vi investerte i moderne lokaler og la til rette for at det skulle være en positiv opplevelse å komme på kurs i DNB Eiendom. Vil også legge til at vi hadde mobilforbud inne i området der vi gjennomførte opplæringen, noe 88,9% deltakerne satte pris på. Vi brukte 1,5 dager på kurset og brukte noe tid på filosofien til selskapet, men 80 % av tiden brukte vi på selve metoden.

 


  
 
 

teach to teach, Frederiksberg Allè 6D, 3. th., DK-1820 Frederiksberg C., T: +45 2360 1153, E: mwh@teachtoteach.dk, CVR: 78716819