IT-pædagogiske principper

Herskin-metodens mål er at skabe selvhjulpne brugere. Det overordnede princip er Less-is-More.

 

Mindre huskestof

Brugeren hverken kan eller skal lære systemet udenad.

Meget mere vægt på at skabe forståelse
Når brugeren først forstår systemet, er resten let at lære. 

Meget færre detaljer i instruktørens gennemgang

Brugeren kan ikke se skoven for bare træer, når de bombarderes med systemdetaljer.

Meget mere vægt på at skabe overblik
Overblik både i gennemgangen og på det skriftlige  materiale medfører, at brugerne bliver mere selvhjulpne.

Mindre kvantitet

Instruktøren skal skrue ned for mængden af information. Brugerne lærer ikke bedst ved at lytte.

Flere forklaringer med høj kvalitet
Brugerne kan gennemskue systemet og arbejde selvstændigt med systemet. 

Færre skærmbilleder
Instruktøren skal ikke bruge tid på at vise systemet, når brugerne selv meget bedre kan udforske systemet

Flere gode visuelle forklaringer
Simple visuelle forklaringer uden detaljer skaber både overblik og forståelse.

Mindre systemorientering
Forklaringerne skal ikke tage udgangspunkt i systemets logik.

Mere fokus på brugernes hverdag
Tag udgangspunktet i brugernes behov, så skabes der motivation og forståelse.

Mindre afhængighed af instruktørens evner
Traditionelt er undervisningens kvalitet afhængig af den enkelte undervisers pædagogiske kompetence og det kan være risikabelt i store implementeringsprojekter. 

Mere kvalitet i kursusmaterialet
Hvis kursets kvalitet i langt højere grad er indlejret i det materiale, der er udviklet, kan alle instruktører levere varen. 

 

  

 

 
 



teach to teach, Frederiksberg Allè 6D, 3. th., DK-1820 Frederiksberg C., T: +45 2360 1153, E: mwh@teachtoteach.dk, CVR: 78716819